درباره فواید سهمیه بندی بنزین مطالب فراوانی گفته شده است که به نظ نگارنه عمده این مطالبی را که سایتهای مختلف در این باره می پراکنند صرفا سرهم بافی هایی است که به قصد مجیزگویی از دولت و احیانا بهره مندی از رانتهای ویژه منتشر می شود.
به نظر می رسد سهمیه بندی بنزین هر چند که موجب کاهش ترافیک در حد انتظار مدیران کشورذ نشده است اما برای شرکتهای بیمه ای که اتفاقا رییس محترم دولت نیز بنا دارد به اصلاح آنها بپردازد سود سرشاری را در پی داشته است.
(چرا سهمیه بندی به حد انتظار ترافیک را در کلان شهریی مانند تهران کاهش نداد روشن است. دلیل این است که ترافیک تهران خیلی وقت است که از حد معضل به بحران گذر کرده است. اصولا می شود گفت که حدود ۴ سال است که دولت به شهرداران تهران جناب دکتر احمدی نژاد و جناب دکتر سردار قالی باف اندکی بی مهر شده است و همین بی مهری در بودجه ها و اعتبارات خود را می نمایاند و در جا زدن سیستم حمل و نقل عمومی تهران را در پی داشته است و فعلا مردم مجبورند سهمیه بنزین خود را به صورت پیش پیش صرف آمد و شد های کاری کنند. که نه اتوبوس یافت می شود و نه تاکسی و غیره.)
در نظر بگیرید با سهمیه بندی بنزین تنها ۲۰ درصد مردم از بیرون آوردن خودرو های خود صرف نظر کنند یعنی اینکه ۲۰ درصد احتمال تصادف به صورت مستقیم کم می شود و به صورت غیر مستقیم نیز کاهش ترافیک احتمال تصادف خودروهای درگردش را نیز کاهش می دهد.
کاهش میزان تصادف یعنی کاهش هزینه های شرکتهای بیمه گر.
یاد آوری این نکته ضروری است که شرکتهای بیمه گر در ایران به سرعت پس از اندکی افزایش قیمت دیه مبالغ بیمه شخص ثالث خودرو ها را افزایش می دهند و همین امسال اعلام کردند ۴۲ درصد بر مبلغ بیمه های شخص ثالث به همین علت افزوده شده است ولی به نظر شما حال که هزینه های آنها بر اثر سهمیه بندی بنزین کاهش یافته است آیا حاضرند قیمت بیمه نامه شخص ثالث را پایین بیاورند.
هرچند که تجربه طرح تردد زوج و فرد خودروها به ما نشان می دهد مدیران شرکتهای بیمه در ایران همواره در چنین شرایطی اطلاعی از شرایط کشور ندارند و به خواب فصلی فرو می روند اما امیدواریم تصمیم رییس جمهور درباره بیمه ها مانند اقدام انقلابی ایشان در باره دانشگاه آزاد نباشد.
سلام.به نکته جالبی اشاره کردید.امیدوارم روزی همه ایرانیها مثل شما هوشیار باشند.